Skip to main content

Sterk vekst i økomarkedet

Salget av økologiske grønnsaker økte med hele 46,5 prosent i 2015. Norske bønder oppfordres til å legge om til økologisk landbruk for å dekke økt etterspørsel.

Tekst: Marit G. Wright, Oikos  Foto: Oikos

Landbruksdirektoratet har i dag lagt fram sin rapport om det siste årets produksjon og omsetning av økologiske varer i Norge. Samlet for alle produkter og alle registrerte salgskanaler, økte omsetningen med 16,2 prosent.
Den samlede verdien i økomarkedet er nå kloss oppunder 2,5 milliarder kroner, og av dette selges økoprodukter for ca 2 milliarder gjennom dagligvarehandelen.

Ønsker norske økovarer

– Vi i Oikos – Økologisk Norge har lenge merket det på tilstrømmingen av nye medlemmer at interessen for økologisk mat øker sterkt. Denne interessen reflekteres også tydelig i forbrukernes økende etterspørsel, sier markedsrådgiver Cathrine Andersen i Oikos.
– Vi vet også at norske forbrukere ønsker mest mulig norskprodusert økologisk mat, og dette mener vi bør være et tydelig signal til norsk landbruk.
En god del av økovarene er norskprodusert, men det framgår også av rapporten fra Landbruksdirektoratet at mye av veksten i etterspørselen foreløpig må dekkes av import.
Sterkest salgsvekst ser vi i salget av grønnsaker og frukt. Særlig øker salget av varer som salat og andre bladgrønnsaker, som ble mer enn fordoblet i 2015, fra 14,9 til 34,3 millioner kroner.
En dårlig sesong for frukt bidro til at produksjon og omsetning av norske økoepler gikk ned i 2015, men det totale salget av økologiske epler økte med 19 prosent.
Til tross for sesongen økte den økologiske plommeproduksjonen med 5 tonn i 2015, og karensarealet på frukt og bær øker igjen.

Åpner muligheter

Veksten i markedet for økologisk mat åpner nye muligheter for norske bønder som vil legge om til økologisk.
– Norske bønder har nå en enestående mulighet til å komme på banen og produsere økovarer til det voksende markedet.Import av gulrøtter og epler for å dekke etterspørselen etter økovarer, burde være unødvendig, mener markedsrådgiver Cathrine Andersen i Oikos – Økologisk Norge.
Totalt økte salget av økogrønnsaker i fjor med 46,2 prosent, og så mye som hver tiende gulrot som selges her i landet, er nå en økogulrot.
Dessverre må en hel del av dette dekkes med import.
– Det burde være unødvendig å importere økologiske grønnsaker og frukt som fint kunne vært dyrket her i landet, mener Andersen.

Økoimport er bedre

Salget av økologiske produkter øker også innenfor varekategorier vi ikke kan produsere her i landet. For eksempel vil stadig flere norske forbrukere ha økologiske bananer, appelsiner, kaffe, te og krydder.

For økologisk kaffe og te ser vi en vekst på hele 43,5 prosent det siste året. Frukter som bananer og druer økte med hele 32 prosent og sitrusfrukter med 40 prosent.

– Vi i Oikos mener at så lenge vi må importere store deler av maten vi spiser, er det best å importere økologisk, sier Cathrine Andersen.

– Da slipper de som produserer varer som dette å bli utsatt for skadelige kjemikalier som rammer både miljø og helse i produsentlandene. Det er også et viktig aspekt.

Salgsvekst på kjøtt, melk og mel

– En annen positiv utvikling ser vi på økologisk kjøtt. Produksjonen øker noe, men viktigst er at nå blir omtrent dobbelt så mye av det økologiske kjøttet solgt med Ø-merket på, sammenliknet med tidligere år, sier Andersen.

Likevel utgjør økologisk kjøtt fortsatt en liten andel av det totale kjøttsalget.

Også salget av økologisk søtmelk øker mye, og stadig flere storhusholdninger og bakerier etterspør mer økologiske råvarer. Salget av økologisk mel økte i fjor med hele 56 prosent. Det er fullt mulig å produsere mye mer av dette på norske ressurser.

Inviterer til ØKOLØFT

En samling av landbrukets organisasjoner inviterer nå bønder i hele landet til å være med på et ØKOLØFT i det norske landbruket, med målsetning om å få mer økologisk mat basert på norske ressurser.

– Vi i Oikos – Økologisk Norge håper virkelig at bønder over hele landet nå får opp øynene for fordelene ved i å legge om til økologisk produksjon, både for dem selv og for forbrukerne. Markedet er der, nå gjelder det å legge om for å levere varene, avslutter markedsrådgiver Cathrine Andersen.

Last ned rapporten fra Landbruksdirektoratet (pdf)
Les mer om muligheter for norsk økologisk frukt og grønt

Kilde: Oikos.no


Denne artikkelen handler om…


Elisabeth Hægeland Reynolds

Jeg har jobbet som journalist i Medium siden 2007 og som redaktør siden 2014. Jeg er utdannet journalist, biopat og polaritetsterapeut.
    0
    Handlekurv
    Handlekurven din er tom
      Bruk kode