Skip to main content

Gratulerer med nytt navn – men VY?

De fleste rister på hodet av NSB som har skiftet navn til Vy. Er dette kun en fornyelse for fornyelsens skyld, eller finnes det en dypere hensikt med å utslette et navn som sitter så dypt i den norske folkesjelen? Vi ser nærmere på hvilke vyer som gjemmer seg bak dette navnebyttet.

Why? Da Ola og Kari nordmann våknet opp til nyheten om NSBs nye navn, trodde mange det var en aprilspøk på forskudd. Men nei, generaldirektører og politikere mener alvor. Dette toget ser ut til å ha forlatt perrongen. 280 millioner kroner skal det koste – selvsagt bare vekslepenger for folk i slike posisjoner. Det er jo skattebetalernes penger og alltid mer der det kommer fra.

Det handler om å følge med i tiden og ha vyer, vende seg mot verden og være internasjonale. Hvor gjennomtenkt det er kan man undre seg over. Engelskmenn har som kjent problemer med å si y og vil ikke kunne uttale dette ordet. For dem blir det som de fleste spør seg – why?

Norge til salgs14
Å kaste et merkenavn det er brukt 126 år på bygge opp på skraphaugen er godt gjort. Det var ikke nok å skifte ut det solide Statoil-navnet til fordel for Equinor. Visuelt å erstatte den sterke og samlende dråpen med en fragmentert logo av småbiter er kanskje et varsel om selskapets framtid?

Nå står nok en nasjonal hjørnesteinsbedrift for tur. NSB er ikke et vilkårlig bedriftsnavn. Det er vår historie. Utbyggingen av jernbanen var selve lokomotivet i overgangen til det moderne samfunnet. Det er landets mest sentrale transportsystem. Det har fraktet oss trygt på skinner i generasjoner, knyttet landet sammen fra Kristiansand i sør til Bodø i nord. NSB er en del av språket og del av vår kultur. Det er landets nervesystem og vår nasjonale identitet. NSB er et viktig stykke Norge.

Hadde det ikke vært en idé å spørre folket? De som bruker og rent faktisk eier NSB? Norges Statsbaner er vårt arvegods. Med unntak av sovjetiske krigsfanger er sville for sville lagt ned med blod, svette og slit av våre forfedre. Det er betalt med folkets skattepenger. Det kan ikke bare skaltes og valtes med i lukkede styrerom. Nok en gang ser vi demokratiets farse vist til skue.

Navnebyttet til det intetsigende Vy er mer enn en neglisjering av disse verdiene, det er et angrep på dem. Det er antakelig et ledd i en langt mer kynisk plan. En trinn for trinn strategi av EU-tilpasning, avvikling av nasjonalstatene og salg av landets ressurser av olje, gass og elektrisitet bit for bit til høystbydende internasjonale investorer.

Skjult makt?
Hva logoen gjelder ser vi nok en gang maktens besettelse med å prege samfunnet med sine okkulte symboler. De har lykkes på pengesedlene, pass og riksvåpenet, så hvorfor ikke også på det vi nå skal huske som NSB?

Å snu ting på hodet har i seg selv en egen okkult betydning, og når den nye logoen vendes opp ned er frimurersignaturen lett å dra kjensel på. En stor V ved siden av en liten v symboliser hvordan makten som den store voksne hersker over de uvitende massene som små barn. Eller med andre ord: Det er oss som bestemmer! Dette er selvsagt å overfortolke og helt tilfeldig og laget tilstrekkelig vagt for at personer holdt til ansvar skal kunne si akkurat det.

Dette er ikke velmenende frimurere i snippkjoler, flosshatter og festmiddager rundt omkring i landets mange herrelosjer. De er kun fotfolket i en pyramideorganisasjon. De vet like lite om hva som skjer på toppen som skolebarn vet om hva som foregår på lærerværelset. Likevel er det bekymringsfullt at mange samfunnstopper med sentrale posisjoner i politi, rettsvesen, forsvar, politikk, media og stat og kommuner er medlemmer og har avlagt lojalitetsløfte til denne form for nasjonalt og overnasjonalt nettverk hvor kun deler av maktpyramiden og medlemmene er synlig for offentligheten.

Dette var et sidespor for å gi bakgrunn til at det nye navnevalget på ingen måte mangler vyer. Men de er neppe i folk flest sine interesser. Det er et nytt steg i retning av privatisering av nasjonale verdier, globalisering og utslettelse av Norge som nasjon.

Står det skrevet i stjernene?
Da nyheten ble annonsert i norske medier 12. mars 2019 kl. 08.00 om morgenen, stod Mars nøyaktig på Ascendanten. Dette punktet i horoskopet som viser situasjonen i øyeblikket speiler mer enn noe hva saken gjelder. Det var derfor passende at Mars, planeten for jern, metall, lokomotiver og jernbaner befant seg akkurat der. Plassert i Tyrens tegn betyr at det er tyngde bak beslutningen. Det er et resultat av lang tids planlegging og neppe til å stanse.

Tyren er som kjent er et fast tegn. Sta som en okse og sjeldent til å rikke når en beslutning først er tatt. Mars er videre i tett kontakt med Månen som står for ubevissthet, det skjulte og det som blir opplyst i mørke. Et tegn på at her er det trukket i tråder bak kulissene. Det nye navnet er neppe bare et fikst påfunn, men skjuler muligens en dypere agenda.

Solens plassering i Fiskene sammen med Neptun og Merkur, viser til at her er det mye utydelighet og vaghet, og speiler en tid hvor gamle tradisjoner går i oppløsing. Fiskene er det siste tegnet i Zodiaken og er hvor en syklus ender og en annen begynner. For NSB er dette et stort skifte hvor en hundreårig tradisjonsbedrift langsomt fases ut for å inngå i et mer strømlinjeformet internasjonalt transportsystem. Kulturell egenart og nasjonal identitet skal oppløses og viskes ut. Solens spenning til frihetsplaneten Jupiter kan tyde på at dette er snarere en begrensning av vår frihet selv om propagandaen lades med positive ord som framskritt, muligheter og hvor viktig det er å følge med i tiden.

Merkur er også retrograd. Denne baklengs bevegelsen til planeten for kommunikasjon, reiser og transport sier i grunnen det meste. Det går alltid et tog – men hva hjelper det hvis det går i feil retning?

Elisabeth Hægeland Reynolds

Jeg har jobbet som journalist i Medium siden 2007 og som redaktør siden 2014. Jeg er utdannet journalist, biopat og polaritetsterapeut.
    0
    Handlekurv
    Handlekurven din er tom
      Bruk kode