Skip to main content

Barn finner ro og håndterer følelser med yoga

Økt indre ro, bedre læringsevne og nyttige verktøy til å mestre livet er noe av det yoga kan gi barn, ifølge adjunkt og yogalærer Tove Iren Kvanmo. Hun har utviklet et spennende læringsmateriell for barn der yoga, lek og eventyr utfyller læringsmål i skolen.

De årene Tove Iren Kvanmo jobbet som lærer i Ballangen, innså hun at det tradisjonelle skolesystemet ikke passer like bra for alle – spesielt de urolige barna som sliter med fokus og konsentrasjon. Etter hvert begynte hun å innføre litt yoga i undervisningen, som viste seg å være til stor hjelp for barna – både ved å gi dem et naturlig utløp for energi og kreativitet, og ved at de fikk bedre kontakt med sin egen kropp, pusten og egne følelser.

‒ Da yogaen kom inn i mitt liv, begynte jeg å ta yogaverktøy inn i skolen, til stor glede for elevene mine. Jeg prøvde meg frem og barna ble mine læremestre. Det ble tydelig at barn trenger teknikker som kan hjelpe dem å mestre seg selv og teknikker for å finne ro og håndtere følelser – rett og slett et verktøy som hjelper barna å stå stødig i seg selv i et ellers hektisk samfunn.

Selv de villeste og mest urolige guttene kan få utbytte av yoga, har Tove erfart. Det kan være akkurat de guttene som lander mest ned i avspenning, fordi de får lov til å utfolde seg fysisk og lande ned i sin egen kropp. De får lov til å være seg selv og slappe av.

‒ Jeg er helt bestemt på at yoga er ett av verktøyene til mer indre ro og en tillatelse til at det er ok å være den du er. I yoga er det ingen konkurranse og ingen krav til prestasjon. Vi har ikke mange regler i yoga. Den ene regelen er at vi holder oss på matten og ikke forstyrrer andre, sier Tove. Det er også lov til å bare se på, for noen barn ønsker ikke å delta. Hvis de vil kan de låne en yogabamse og leke at bamsen gjør yoga i stedet. Etter hvert får de gjerne lyst til å delta likevel.

Ble syk av systemet

Lærerdrømmen fikk Tove allerede i tenårene, men med stryk i matematikk og to barn i ung alder som ble hovedfokus, lot drømmen vente på seg. I en alder av 28 år begynte hun på voksenopplæring for å forbedre sine karakterer i norsk og ta opp matematikken. Hun avsluttet med toppkarakterer og begynte på lærerhøgskolen i Tromsø, før hun ble lærer ved Ballangen barne- og ungdomsskole.

‒ Å jobbe i skolen gav meg mye, men jeg opplevde at skolesystemet ikke gagnet mange av barna. Jeg følte at det verken var tid eller ressurser for det jeg ville gi barna. Jeg ble syk av systemet. Det er så mange unger som faller ut. Mange av praktikerne som trenger å bruke kroppen faller utenfor, sier Tove.

I 2015 fikk hun nok av å arbeide med skolesystemet, så hun sluttet i lærerjobben for å vie livet til å være yogalærer og nå barna gjennom yoga i stedet. Slik fikk hun med seg flere av barna – også de såkalte bråkmakerne og de som har «maur i rompa».

‒ Dette er min måte å gjøre noe med systemet, sier hun.

Tove reiser rundt i hele Norge for å holde kurs om barneyoga for barnehageansatte, lærere, barnefysioterapeuter, ansatte i barnevernet, PPT og andre instanser som jobber med barn.

Nå jobber Tove med å spre budskapet og undervise voksne i hvordan man kan bruke yoga for barns beste. Yogakortene og bøkene hun har laget gjør det lettere å introdusere barn for yoga både hjemme, i barnehager, skoler, på SFO og for alle som jobber med barn.

De største læremesterne

Hvert yogakort har et yogaeventyr skrevet på rim, tegninger på hver side, samt en enkel beskrivelse av en yogaøvelse og hvorfor den er bra. Navnet på hver øvelse står på både norsk og engelsk. Kortene kan brukes både til barneyoga, bokstavleker og andre leker, samt til bokstavlæring, leselæring og innlæring av engelske ord. De to tilhørende bøkene er tilpasset kunnskapsmålene for barnehagebarn og undervisning av skolebarn opp til fjerde klasse.

‒ Hvordan ble du inspirert til å lage disse kortene og bøkene?

‒ Det var tantepia, smiler Tove. Søsterens datter kunne lese før hun fylte fire år. Da Tove spurte henne hvordan det gikk på skolen, svarte hun: «Det er kjedelig. Når vi skal lære bokstaver er det én bokstav per uke, og det er det samme vi gjør hver uke – bare en ny bokstav.» Dette svaret ble et utgangspunkt for å lage yogakortene.

Toves egne barn har også vært til stor inspirasjon og læring når hun har jobbet med yogakortene og barneyogabøkene. Toves datter Martine er i dag 23 år og sønnen Adrian er 20 år.

‒ Mine unger har vært mine største læremestere. Martine skled fint gjennom skolesystemet. Men Adrian er en praktiker og slet gjennom hele grunnskolen. Han hadde mye vondt i magen og fikk ikke det han trengte – det var mange tøffe tak. Jeg ville ikke latt han gå igjennom det én gang til, jeg ville funnet andre løsninger, sier Tove.

Dessverre er det mange flere enn Adrian som strever seg gjennom skolen. Det kan være et rent helvete for mange barn. Sannsynligvis går det bra med dem likevel når de er ferdig med skolen og får brukt kreativiteten sin på en helt annen måte. Men de ville fått det mye bedre om de fikk hjelp mye tidligere til å finne frem til og få oppbacking på sine talenter.

­‒ Adrian har blitt drivkraften min for å gjøre noe med systemet. Martine har tatt bilder til den første boken. Hun hjelper meg å løfte frem biten med mantraer på video nå, smiler Tove.

Barn og unge speiler samfunnet

Tove tenker at barn og unge er som et speil av det som skjer i samfunnet.

‒ Jeg tenker at hele verden er et speil. Unge i dag får tidligere stress-symptomer og følelsesmessige utfordringer. Ungene gir et signal til oss om at samfunnet går feil vei. De speiler til oss at her må det skje noe.

‒ Når det er uro i en klasse, er det et speil på at noe ikke fungerer i skolesystemet. Det er ikke ungene som er umulige, det er systemet som ikke fungerer. Det jeg tenker er at mye mer praktisk undervisning må inn. Her kan yoga tas inn som verktøy for blant annet å håndtere følelser og tanker, og lære om egen pust som et viktig verktøy. Pusten har de alltid med seg uansett hvor de går. Hvis ungene blir bevisstgjort på: «Hva gjør jeg med pusten min hvis jeg blir stresset, sint eller lei meg?», så har de kunnskapen selv til å kunne hente seg inn.

Seks år gamle Maja sa det fint, da Tove var med på et yogaprosjekt på en Montessoriskole. Andre gangen de hadde yoga, spurte Tove: «Kan dere si noen ting om yoga som er bra eller dårlig?» Maja svarte: «Det som er fint med yoga er at hvis jeg har glemt stressballen din hjemme, så kan jeg bare bruke pusten min». Stressballer blir brukt i skolen for barn som har ADHD eller mye innestengt energi. Barna har stressballen med seg slik at de kan klemme på den med hånden for å få ut energien.

«Når det er uro i en klasse, er det et speil på at noe ikke fungerer i skolesystemet. Det er ikke ungene som er umulige, det er systemet som ikke fungerer.»

− Tove Kvanmo

Lekent også for voksne

De siste årene har Tove reist rundt i hele Norge for å holde kurs om barneyoga for barnehageansatte, lærere, barnefysioterapeuter, ansatte i barnevernet, PPT og fra alle instanser som jobber med barn. Det har vist seg at de fleste voksne får et mye større personlig utbytte av barneyogaen enn de først trodde.

‒ Det de ikke har skjønt er at det skjer så vanvittig mye med dem selv på disse kursene. Min erfaring er at de største transformasjonene skjer når voksne gjør barneyoga. Jeg tror det handler om at vi har så mye systemer i samfunnet og det er veldig mye systemer i yoga. Å gjøre en bestemt form for yoga kan det være fint i perioder, men det kan også bli begrensende tankegang, sier hun.

Barneyoga er ikke bare én type yoga, men yoga der lek og læring er i fokus. Der bruker Tove alt som inspirerer barn innenfor yoga.

‒ I barneyoga får du leke ut yoga og det er ikke så mye grenser. Det er latter og glede kombinert med øvelser. Latter og glede er kanskje de mest innestengte følelsene i dagens samfunn, for det er så store prestasjonskrav i hele systemet. Jeg opplever at når folk får slippe løs, skjer det så utrolig mye på innsiden. Jeg har ikke hatt en eneste kursdeltakere som har vært misfornøyd, smiler Tove.

Bekhterevs – både fiende og gave

For Toves del var det kampen mot egne ryggsmerter som ledet henne til å oppdage yoga. Ryggen hennes har vært mer eller mindre i ulage siden hun var barn. Hun har betennelsessykdommen Bekhterevs, som rammer kroppens store ledd og senefester spesielt i ryggen og bekkenet.

På tross av dette var hun kjent som «Tove den spreke» og var en aktiv fotballspiller frem til hun var 27. Da begynte å ryggen å streike. Fra starten av 30-årene og under lærerstudiet ble hun til tider sengeliggende med store smerter.

‒ Bekhterevs har i mitt liv vært min største fiende og min største gave samtidig. Den er min veiviser. Da Bekhterevs virkelig slo ut hadde jeg jobbet imot kroppen min og meg selv i lang tid. Den ble en veiviser som fortalte meg hva jeg skulle gjøre.

Noe hjelp fikk hun med healing, og hun begynte på en utdannelse om healing og helsefremmende arbeid ved The Paradigm Acadamy på Bygdøy ved Gillian Godtfredsen og Melinda Merunada. Melinda ledet ofte yoga i samlingene.

‒ Yogaen kom sterkere og sterkere inn. Jeg kjente at jeg skulle gå videre med dette, sier Tove. Gjennom yogaen fikk hun verktøy som hjalp kroppen til å bli bedre gjennom mange år. De siste årene i skolen kom smertene mer og mer tilbake. Det var som de sa: du er på feil plass, det er noe annet du skal gjøre.

Ved siden av lærerjobben begynte hun på en utdannelse innen kundaliniyoga fra 2011 til 2013. Senere tok hun også instruktørutdannelser i både deva yoga, gravidyoga og barneyoga. I tillegg har hun tatt ett års sjamanistisk utdannelse.

I 2015 slo Bekhterevs ut for fullt og måtte si opp lærerjobben fordi hun ble liggende på sofaen.

‒ Jeg fikk en identitetskrise. Hvem er jeg nå? Jeg er ikke en person som slår meg til ro med å gjøre ingenting. Da kom kreativiteten ut i en annen form. Det slo meg: «Kjære Tove, du har en bok. Yogaeventyrene du har skrevet – sett dem sammen til en bok.»

Mye motstand

Prosessen med å få yoga inn i barnehager og skoler er virkelig pionérarbeid. Barnehagene har vært ganske åpne, forteller Tove, men i skolesystemet har hun møtt mye motstand.

‒ I skolesystemet måtte jeg kutte ut indiske mantraer. Derfor har jeg skrevet dem om til norsk og laget melodier selv. Barna er åpne, men for voksne blir det noe skummelt med indiske ord, i alle fall innen religiøse miljøer.

Tove presenterer barneyoga som er legalt for alle, uansett livssyn. Derfor har hun tonet yogaen noe ned og fjernet indiske mantra. Hun har knyttet alt opp mot kunnskapsmål, samt mål om folkehelse og livsmestring. Dermed gir denne undervisningen ingen grunn til fritak på grunn av foreldrenes religiøse overbevisning.

‒ Hovedmålet mitt er at jeg skal nå ut med yoga, pust og meditasjon, og gjøre det tilgjengelig for alle barn, sier Tove.

Om materialet

Boken Eventyrreisen: Yoga for barn er en veiledningsbok for alle som vil introdusere yoga for barn i alderen 1 til 5 år. Martine Kvanmo Akselsen har tatt bildene i boken.

Boken Eventyrreisen: Yoga i skolen har hovedmålgruppe barn fra 6 til 10 år. Den kan brukes som en veiledningsbok for voksne, eller barna kan bruke den selv ved hjelp av bilder og tekst. Boken har illustrasjoner av Nina Hansen og bilder tatt av Sindre Lund Aanes.

Yogakortene Bokstavreisen: Yoga for barn er 58 alfabetkort med yogaøvelser. De er illustrert av Nina Hansen.

Begge bøkene og kortene kan brukes for barn i alderen 1 til 10 år. Det kommer bare an på hvordan de voksne presenterer det for barna. Alt er utgitt på Info Vest forlag.

Yogakortene «Bokstavreisen» er utgitt på Info Vest forlag.

Elisabeth Hægeland Reynolds

Jeg har jobbet som journalist i Medium siden 2007 og som redaktør siden 2014. Jeg er utdannet journalist, biopat og polaritetsterapeut.
    0
    Handlekurv
    Handlekurven din er tom
      Bruk kode